Wednesday, April 27, 2011

cara membuat coklat mengunakan double boiler

erm last week tgh bosan2 terpk nk buat coklat lak...so saya akan kongsi bgaimana cara utk membuat coklat menggunakan kaedah double boiler..

1) Panaskan air panas seperti ini

                              


2) selepas itu letakkan coklat dlm mangkuk / periuk dan buat double boiler - guna coklat kompoun yg ada dijual dikedai menjual brg2 membuat kek n coklat...

                      


3)   Sediakan acuan seperti ini
       


dan ini




4) kemudian masukkan coklat yg telah dicairkan ke dalam acuan tersebut...

  hehehe, comot skt yg saya buat..

5) kalo berminat untuk letak isi didalamnya blh la letak kacang, or perasa yg anda suka..





6) setelah siap blh la disimpan didalam peti sejuk dalam masa 5 minit supaya coklat keras..
oppsss sblm tu, masa lepas letak coklat didalam bekas, mesti ada coklat yg terlebih , anda kena ratakan coklat tersebut supaya nanti bila keras coklat nampak cantik n kemas..




7) Setelah kuar dr peti ais.. ia akan menjadi seperti ini...tadaaaaaaaaaaaaaaa

   

   

     



**** ini saja buat masa nie, mlm nie saya akan menyiapkan tempahan coklat yg tlh ditempah oleh officemate saya..  :-)  - nampaknya en.hubby kena tlg saya la mlm nie..hehehe............  ****

2 comments:

  1. saye pn br blajar buat coklet ni...best bila menjadi...teringin nak wat yg bercaler plak..pewarna jenama apa ye yg u guna?

    ReplyDelete
  2. Comel n sweet..u guna pewarna jenama ape ye..

    ReplyDelete